onsdag 22. juni 2016

Elisabeth Beanca Halvorsen: Doris Lessing


Doris Lessing En litterær forfølgelse er den fulle tittelen på boken. Denne biografien fikk god anmeldelse i "Bok i P2" og ble presentert som en utradisjonell biografi. Jeg har lest (og likt) en del Doris Lessing, både "alene" og sammen med litteraturgruppa og ble nysgjerrig på denne boken, selv om jeg sjelden leser biografier. Det har jeg ikke angret på.

Boken er først og fremst en entusiastisk og grundig gjennomgang av Doris Lessings bøker, og hennes liv blir presentert gjennom bøkene. Det passer godt, for mye av det Doris Lessing skrev hadde tilknytning til hennes liv. Hun brukte mange personer hun kjente, deriblant seg selv i bøkene og personer og temaer ble brukt om igjen på nye måter.

Doris Lessing ble født i 1919 i Persia av britiske foreldre, Alfred og Emily. To år gammel flytter hun med familien til Rhodesia der foreldrene drev en farm. Rhodesia var der Doris Lessing vokste opp, giftet seg, fikk to barn, forlot mann og barn og begynte å skrive. Hun ble radikal, kommunist, giftet seg igjen, fikk en sønn og flyttet i 1949 til London der hun bodde resten av livet. Hun gav ut sin første bok i 1949, den siste i 2008 da hun var 89. Hun har en stor skjønnlitterær produksjon, romaner, novellesamlinger og science fiction. Først i 2007 fikk hun Nobelprisen.

Halvorsen har delt boken sin inn i flere hovedemner/notatbøker (inspirert av notatbøkene til Anna Wolff  i  "Den gyldne notatbok") der hun utforsker forskjellige faser i Doris Lessings forfatterskap og liv. "Notatbok Harare" er spennende og der følger vi henne på en reise i Doris Lerssing sine fotspor i Zimbabwe.  I "Notatbok London" reiser hun rundt i storbyen og oppsøker steder der Doris Lessing har bodd, hun sitter en liten stund i en drosje utenfor huset der Doris Lessing bor (dette er skrevet før 2013 da Doris Lessing døde 93 år gammel). Hun turde ikke ringe på! Hun holder seg i det hele tatt på respektfull avstand fra forfatteren selv, Doris Lessing orket ikke intervjuer de siste årene hun levde.

Parallelt med notatbøkene får vi deler av teaterstykket "Forestilling med perlehøne" som Halvorsen begynte å utarbeide parallelt med biografien. Det gir en original vri på presentasjonen. Det tok litt tid før jeg ble komfortabel med disse delene, men etterhvert fungerte det for meg som interessante kommentarer til resten av teksten. Jeg skulle gjerne sette det fullstendige stykket!

For meg blir boken et interessant gjensyn med de bøkene jeg har lest samtidig som jeg får lyst til å lese mer.  Jeg har lest en god del av novellene, Det synger i gresset, Marta Quest, Det femte barnet, Ben ute i verden og den gyldne notatbok. Derimot har jeg vært lite interessert i science fiction-bøkene. Nå kan jeg tenke meg å lese noe av det, kanskje jeg begynner med å fullføre Marta Quest serien. Den består av fem bøker. Den første (som jeg har lest) er fra Rhodesia og har klare paralleller til Doris Lessing sitt liv.  "Byen med de fire porter" er nummer fem og regnes som science fiction, jeg lurer på hvordan hun får det til å henge sammen, det kan jeg jo sjekke ut!.

Det som gjør Halvosens bok så lesverdig er ikke hennes dype kjennskap til emnet, det er heller at vi får følge henne i hennes møte med Doris Lessings forfatterskap. Bok etter bok blir gjennomgått med åpenhet og nysgjerrighet, samtidig får hun til å trekke trådene mellom bøkene og Doris Lessing sitt liv gjennom å bruke sitater fra Doris Lessing sine selvbiografiske bøker. Slik blir dette også et svært så levende møte med personen Doris Lessing selv om det ikke er et eneste forfatterintervju i boken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar