lørdag 4. juni 2016

Litteraturfestival på Lillehammer 2016





Jeg var to hele dager på Lillehammerfestivalen i år, torsdag og fredag. Jeg reiste med tog, og reisemulighetene fra Lillehammer til Stavanger med tog om søndagen var såpass dårlige at jeg heller reiste hjem om lørdagen. Det ble også buss for tog, og det er ikke særlig attraktivt å humpe på buss opp til Bø i Telemark. NSB: Skjerp dere!

Jeg bodde på hotellet som ligger på jernbanestasjonen. Enkelt, rimelig og nær alt, det var et godt valg. I fjor bodde jeg oppe ved hoppbakken og det var langt å gå opp og ned, særlig hvis jeg trengte en liten pause mellom øktene.


I år var det strålende vær i motsetning til i fjor da det regnet og var kaldt. Det betød at det var kjekt å være på utearrangementene i parken. Der fikk jeg bl.a. med meg et møte med fire debutanter. Martine Johansen: "Hvite jenter kan ikke synge blues" var bra, en interessant stemme, kanskje jeg leser den. Jeg likte også Veronica Erstad sine dikt der og da, men jeg er ikke noen poesileser akkurat.

Det var artig å høre et dobbeltintervju med amerikanske Rebecca Dinerstein og Morten Størknes. Dinerstein vant et skrivestipend for sin poesi som førte henne til Lofoten der hun ble i tre år og er blitt Norgesvenn for alltid. Og så ga dette intervjuet mitt et puff i retning av Havboka, spesielt når Størksnes snakket om poesiens plass i sakslitteraturen.



David Mitchell hørte jeg to ganger, et foredrag om spøkelser på biblioteket, og så en samtale med Maja Lunde ledet av John Freeman. Jeg var akkurat igang med hans "Skyatlas", og dette var midt i blinken. Mitchell gir inntrykk av å være åpen og forandringsorientert og han kommer nok ikke med Skyatlas2 men heller noe helt annet.

Amerikaneren John Freeman har vært redaktør av det britiske magasinet Granta i en lengre periode og løftet vel magasinet frem til å ha blikket mer utover i verden.  I hans tid begynte jeg å lese det, jeg ble spesielt tent på en utgave med Pakistan som tema. Han hadde flere intervjuer på festivalen, og et eget program der han bl.a. leste fra essay han har skrevet selv. Jeg synes ikke hans opplesninger var særlig interessante, men han er en glitrende intervjuer og presenterer litteratur på en god måte, så jeg tok med meg en utgave av hans eget nye magasin.

Jeg hadde også sett frem til intervjuet med Frank Bill som har skrevet "Forbrytelser i Southern Indiana", det ble litt skuffende. Jeg har lest at Frank Bill var for å fatte seg i korthet, men jeg syntes han det var mye prat med lav og utydelig stemme der jeg ikke fikk noe særlig inntrykk av hva han egentlig skriver om. Men kanskje jeg skal gi boken en sjanse likevel?


Liv Guldbrandsen
Ellers var vel høydepunktet Banknatta fredagskvelden. Der fremførte Liv Gulbrandsen Min Kamp 1-6 på en time (hun gikk vel kanskje LITT over tiden), en hysterisk opplevelse. Morsom også for meg som knapt kom gjennom den første boken - kanskje enkelte ihuga fans følte seg tråkket på tærne? Men det var fullt på cafe Sting. Under første omgang hadde jeg god sitteplass og fikk med meg alt. Til andre omgang var det lang kø. Mange ga seg da de lukket dørene når programmet begynte. Men jeg holdt ut og slapp inn etter en liten stund og jeg fikk med det meste fra ståplass like innenfor døra.

Jeg prøvde meg også på Poesislam. Der var det helt fullt, fikk såvidt tilkjempet meg sitteplass oppå et lite bord like ved inngangen. Jeg var med på dette i fjor for første gang og ble litt hektet. Det virker på meg som poesislam er en krysning mellom rap og poesi. Fascinerende at det meste har nokså tydelig rytme og at det brukes mye rim i motsetning til det meste av annen moderne poesi. Jeg liker den litt gyngende fremførelsen der rytme og rim skaper en slags orden i det ofte litt kaotiske innholdet. Men jeg holdt ikke så lenge ut på kanten av bordet og da dørene til "Ferdigsnakka LIVE" åpnet trakk jeg over dit, og det var en flott forestilling.

Etter to dager med 4-6 arrangement hver dag kjente jeg at det i grunnen var helt greit å reise hjem. Jeg tror også at jeg fikk en passelig dose av kjent og ukjent, norsk og utenlandsk. Og kanskje kommer jeg igjen til neste år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar