torsdag 4. august 2016

Granta: Best of young British novelists 4



Jeg har noen ganger lest det engelske litteraturmagasinet Granta. Skjønt magasin - hver av utgavene er som en bok. De er veldig forskjellige alt etter hva som er tema. Den beste jeg har lest hadde Pakistan som tema - det gav et mangesidig inntrykk av landet i fortid og i nåtid og med mange forskjellige synsvinkler. Denne utgaven er med unge, britiske romanforfattere, for det meste presentert gjennom utsnitt av en av deres utgitte (eller ikke utgitte ennå!) romaner. Det er 4.gang Granta har en utgave med dette som tema.

Mange forfattere som har blitt presentert i de tidligere utgavene er nå verdenskjente, som Salman Rushdie, Ian Mc Ewan, Kazuo Ishiguro og David Mitchell. Det hadde de gjerne blitt også hvis de ikke var blitt presentert av Granta, men det er svært positivt at de har vært tidlig ute med å trekke frem unge talenter.

Av de 20 forfatterne som ble presentert er det noen navn jeg kjenner igjen - Zadie Smith (det tyder på at aldersgrensen kan være 40, hun fylte 40 i 2015) Taiye Selasi, Helen Oyeyemi, resten er ukjente for meg. Og det bør nesten være en del mindre kjente navn i en slik samling!  Jeg hadde nok litt lyst til å begynne med de forfatterne jeg hadde hørt om, men bestemte meg så for å starte på begynnelsen og jobbe meg videre utover.

Dette gikk veldig greit i begynnelsen. Det er svært forskjellige stemmer vi hører, og geografisk er vi i alle fall innom 4 verdensdeler om ikke mer. Noen av historiene liker jeg absolutt ikke, og jeg hopper like godt over dem. Jeg er ikke litteraturanmelder men lystleser! Dette er ikke noveller, det er utsnitt av romaner, og etter hvert blir jeg litt lei av å lese så mange deler av romaner som jeg aldri hadde begynt på hvis jeg skulle lese hele romanen.

Noen få historier ga meg lyst til å lese hele romanen. Først og fremst "All the birds, singing" skrevet av Evie Wyld. Den handler om en ung kvinne, Jake, som har bosatt seg på liten, øy utenfor England der hun passer 50 sauer sammen med sin hund Dog. I Granta-utsnittet treffer vi henne som saueklipper i Australia der vi ser noen glimt av den dystre forhistorien hennes. Det jeg likte ved denne historien er måten forfatteren gir oss innblikk i hovedpersonen på gjennom hvordan hun handler og reagerer. Det gjør at vi opplever henne nesten som på film og setter samtidig fantasien i sving.

Ellers ble jeg også interessert i "The Reservation" av Sarah Hall der en ung kvinne som har jobbet med villdyr i utmarken i Canada (eller Alaska? er ikke helt sikker) og som får tilbud om å jobbe for en rik engelskman med å bygge opp en ulvestamme i et reservat i grenseområdet mellom Skottland og England.

Med andre ord var det to historie om unge kvinner i utmarken som fenget meg. Noen andre fortellinger var ok å lese der og da, men uten at jeg har lyst til å utforske videre. Noen var rene pliktløp, og 2-3 stykker droppet jeg.

Jeg ser frem til å begynne på Granta utgaven om India, den står klar i bokhyllen min.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar