onsdag 3. august 2016

Peter May: The Chess Men



Dette er tredje bok i Peter Mays krimserie fra de ytre Hebridene. Den første kom jeg over i en bokhandel i den skotske havnebyen Ullapool som har daglige fergeavganger til Stornoway på Lewis, den nordligste av øyene. Det var kaldt og vått og det var lite fristende å ta båten over, så all min kjennskap til øygruppen har jeg fra May sine bøker. Og han er ikke noen dårlig formidler - så snart jeg har åpnet en av bøkene hans trekker jeg frem kartet og begynner å google fly- og fergeruter.

Hovedpersonen i bøkene er politietterforskeren Fin McLeod som bor i Glasgow men er født og oppvokst på Lewis. I den første boken får han et oppdrag på Lewis, men han forlater politiet i slutten av bok nr. 2.  I alle bøkene spiller naturen og det lokale miljøet på øyene en viktig rolle, og på en eller annen måte er historiene tett sammenvevd med Fins egen sin historie. Dette synes jeg har vært en styrke ved de to første bøkene. Peter May har klart å skape et spenning mellom det spesielle miljøet på øyene, mordintrigene, etterforskeren McLeod og hans private utfordringer.

Mordet som etterforskes i boken skjedde for mange år siden. Fin oppdager et småfly i en drenert innsjø, det viser seg å være flyet til Roddy Mackenzie, lederen i det skotske bandet Amran som forsvant sporløst for 17 år siden. Snart kommer det frem av personen som blir funnet i flyet ble slått ihjel før flystyrten. Etterforskningen dreier seg om dette mordet, men store deler av fortellingen består av tilbakeblikk på Fin sin ungdomstid sammen med kameratene i Amran, og ikke minst med den vakre vokalisten Mairead.

Det er mindre dramatikk i denne boken enn i de andre to, så jeg synes ikke den fungerer like godt som krimbok. Oppklaringen av mordgåten (i nåtid) går i nokså sakte tempo og når tilbakeblikkene heller ikke har mye dramatikk synes jeg av og til dette blir litt for tamt. Men boken er også en del av historien om Fin McLeod og fyller ut bildet av personen Fin på en fin måte.

Spenningen tar seg opp mot slutten når Fin nærmer seg oppklaringen både av hva som skjedde med Roddy og den spesielle oppførselen til Fins ungdomsvenn Whistler. Intrigen og avsløringen er en god kriminalfortelling verdig.

Ellers har "The Chessmen" som de andre to bøkene fantastiske naturbeskrivelser, denne gangen er spiller havet en mindre rolle, det er heller fjell, daler, elver, torvmyrer og innsjøer. Vi får også innblikk i Hebridenes historie, her ved forliset av HMS Iolaire utenforkysten av Lewis med soldater som kom hjem fra 1. verdenskrig. Over 200 druknet, en av de verste maritime katastrofer i britisk historie. Denne hendelsen er vevd inn som en del av bakteppet for vennskapet (og også konflikten) mellom Fin og Whistler og dette forholdet står sentralt i boken.

Det har vært en glede å lese denne trilogien. Peter May har skrevet flere bøker, og det blir ikke den siste jeg leser av ham..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar