onsdag 7. september 2016

Reklame: Les Karavan


Jeg vil gjerne reklamere litt for det svenske tidsskriftet Karavan "Litterär tidsskrift på resa mellan kulturer". Tidsskriftet dekker litteratur fra Asia, Afrika og Latinamerika og kommer ut fire ganger i året.

Hvert nummer er en blanding av artikler, forfatterintervjuer og, poesi/utdrag av romaner eller noveller og anmeldelser. Noen ganger er det temanummer om et land eller et geografisk område. Artiklene er ikke først og fremst rettet mot et fagpublikum, det er enkelt og greit å lese for oss vanlige bokelskere.

Karavan har også gitt ut et omfattende spesialnummer om indisk litteratur som var en stor inspirasjon for meg under hele mitt indiaopphold 2011-2012.

De fleste bøkene som anmeldes er oversatt til svensk. Noen av de finnes også på norsk, men ikke alle, jeg har inntrykk av at det oversettes noe mer til dansk og svensk enn til norsk, spesielt av bøker fra Latinamerika.

Jeg har ikke kommet over noe tilsvarende magasin på norsk - hvorfor ikke?

Karavan selges av en del Narvesen-butikker, jeg har funnet det i Bergen, Oslo og Stavanger sentrum. Det er også mulig å abonnere.

Her er link til deres hjemmeside:   Karavan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar