lørdag 10. februar 2018

Ann Cleeves: Dead water








Dette er femte boken i Shetland-serien. Politimannen Jimmy Perez som er i sentrum i alle bøkene er i dyp sorg,  hans samboer Fran ble drept av en sinnsyk person et halvt år tidligere og han er fortsatt delvis sykemeldt. Det blir Willow Reeves fra fastlandet (opprinnelig fra Hebridene) som kommer til å lede etterforskningen av drapet på journalisten Jerry Markham.

Denne boken mener jeg er den svakeste av bøkene i Shetlandserien. Å skrive en kriminalroman der "helten" for det meste av tiden lever i en egen sorgboble skaper endel utfordringer. Det er lange partier i boken da skjer svært lite, bortsett fra at Jimmy går sine egne veier og ikke deler informasjonen han får med de andre i teamet. Dette virker sannsynlig nok men det skjer for mange ganger og blir etter hvert litt uinteressant. Det hadde kanskje ikke gjort så mye hvis vi kom tettere innpå noen av de andre personene i etterforskningen, enten det er etterforskere, vitner, ofre eller gjerningsmenn, men det gjør vi i altfor liten grad. Det synes jeg Ann Cleeves har gjort mer av i noen av de andre bøkene og det har da hatt en god virkning siden etterforskningen blir betraktet fra flere synsvinkler.

Likevel er ikke dette en dårlig kriminalroman. Intrigen er godt oppbygd og jeg har ingen problemer med å tro på den. Konfliktene dreier seg om helt vanlige folk sine liv, ambisjoner og lidenskaper. Det kommer så tydelig frem at når mennesker gjør uheldige valg, selv i små saker kan det få konsekvenser som blir så store at tilværelsen kommer helt ut av kontroll. Miljøbeskrivelsene er gode og naturen skildres på en måte som gjør at jeg som vanlig får lyst til å bli nærmere kjent med Shetland.

Jeg har også sett filmatiseringen av denne boken, og jeg mener å huske at jeg var litt skuffet over den episoden på TV også.  De neste to bøkene var mye bedre og nå venter jeg på den siste, Cold Earth. Jeg leste boken på lesebrett og det fungerte bra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar